Zdrowy wypoczynek

Właściwy wypoczynek jest bardzo ważnym elementem dnia. W dzisiejszych czasach wyjątkowo mocno w porównaniu do przeszłości na co dzień ludzie wykorzystują swój mózg. Aktualne badania neurologiczne już pokazują, jak bardzo zwiększyła się ilość fałd w korze przedczołowej mózgu, odpowiedzialnej między innymi za myślenie abstrakcyjne, czyli także planowanie. Niestety, albo stety, wyższe funkcje mózgowe wymagają dużo więcej energii. Między innymi z tego powodu powstało tak wielkie zapotrzebowanie na zdrowy styl życia i uprawianie sportów. Jednak jednym z ważniejszych elementów, dzięki którym mózg może regenerować swoje siły jest sen. Chociaż może się wydawać, że nie ma nic prostszego niż po prostu położenie się spać, rzeczywistość pokazuje coś innego. Większość nastolatków nie wie, jak powinno się prawidłowo spać. Dorośli także często kładą się o różnych porach i stosują różne rzeczy, które pogarszają jakość ich snów.

Po pierwsze odpowiednie miejsce.

Sypialnia to ważne miejsce w domu i powinna służyć pełnej relaksacji. Dlatego tak ważne jest, aby służyła tylko do tego. W niektórych domach ludzie łączą sypialnię z biurem i wieloma innymi rzeczami. Nie jest dobrym pomysłem kojarzyć ją z pracą, ponieważ potrzeba w konsekwencji więcej czasu na zaśnięcie. Nie powinna też pełnić funkcji miejsca rodzinnych spotkań, szczególnie jeśli śpiący tam członek rodziny ma inne pory snu i czuwania niż inni. Wszelkie światła niebieskie jak telewizor, laptop, smartfon nie tylko utrudniają zaśnięcie, ale sprawiają że sen jest bardziej płytki, łatwo się wybudzić i mózg nie odpoczywa w tym czasie tak jak powinien. Dlatego ludzie śpiący przy nawet włączonym telewizorze i telefonie przy uchu zazwyczaj budzą się niewyspani, bez względu na to ile godzin przespali.

O czym warto wiedzieć?

Każdy człowiek ma swoje własne wbudowane godziny i pory snu. To co piszą w czasopismach o spaniu po 8 godzin, nie jest prawdą. Każdy ma swój własny biologicznie uwarunkowany cykl. Niektórym wystarcza 6 godzin, a innym 10. Tak już jest, dlatego należy sprawdzić, jaki czas jest przeznaczony dla tej konkretnej jednostki. Najłatwiej to sprawdzić, kładąc się coraz wcześniej spać, aż organizm sam się obudzi bez budzika. Zazwyczaj odpowiedni czas kładzenia się spać jest między 18 a 23.

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *